Hoe vermijd je phishingaanvallen?

We raden je aan om de juiste reflexen aan te nemen:

• Blijf alert bij e-mails, sms’en of telefoontjes die om persoonlijke gegevens vragen of je aansporen om op een link te klikken. Twijfel je, controleer dan de afzender.
• Gebruik sterke wachtwoorden en schakel waar mogelijk tweeledige verificatie in.
• Negeer elk bericht dat om een betaling vraagt: Colis Privé zal je nooit vragen om te betalen om een pakket te volgen of je bankgegevens via e-mail of sms door te geven.

1. Blijf waakzaam

Stel systematisch de legitimiteit van elk ontvangen e-mail, sms of telefoontje in vraag. Let op deze typische signalen van phishing:

• Spelfouten of grammaticale fouten: deze worden soms gebruikt om beveiligingsfilters te omzeilen of om het bericht authentiek te doen lijken.
• Dringende verzoeken om gevoelige informatie: aanvallers gebruiken vaak taal die paniek of urgentie creëert.
• Vervalste e-mailadressen: door met de cursor over het adres te gaan kan je controleren of het overeenkomt met de genoemde organisatie.
• Onverwachte bijlagen: phishingberichten bevatten vaak onverwachte of verdachte bestanden.

2. Klik nooit op verdachte links en download geen verdachte bestanden

Voor je op links klikt of bijlagen opent in e-mails, sms’en of andere berichten van een onbekende of verdachte afzender: controleer spelfouten, de kwaliteit van de inhoud en generieke begroetingen. Dit zijn duidelijke alarmsignalen.

Colis Privé zal je nooit vragen om:
• een bestand te downloaden via websites van derden (dropbox.com, partage-fichiers.com, …);
• een overschrijving te doen of extra kosten te betalen;
• een sms te sturen om je pakket te volgen;
• een betalend telefoonnummer te bellen.

Alle officiële e-mails over de opvolging van je pakket komen uitsluitend van livraison@notification.colisprive.com.
Colis Privé zal je nooit contacteren via persoonlijke adressen zoals Gmail, Hotmail of andere.

Sommige e-mails kunnen ook afkomstig zijn van e-commercesites waarmee we samenwerken, maar uitsluitend om een verzending of pakketopvolging te bevestigen.

Gebruik voor de opvolging van je pakket enkel onze officiële kanalen, onder meer via:
https://colisprive.be/

Heb je vragen over je levering, gebruik dan ons officiële contactformulier a.d.h.v. je pakketnummer.

3. Gebruik sterke wachtwoorden en tweeledige verificatie

Verhoog de beveiliging van je accounts met unieke en sterke wachtwoorden, en activeer tweeledige verificatie (MFA) waar dat mogelijk is.
Sterke wachtwoorden combineren hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen.

4. Informeer je over phishingmethodes

Raadpleeg officiële bronnen voor informatie over veelvoorkomende phishingpogingen.


• https://www.safeonweb.be

• https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be

5. Meld verdachte activiteiten

Verdachte sms

Meld het via e-mail aan:
• FR: suspect@safeonweb.be
• EN: suspicious@safeonweb.be
• NL: verdacht@safeonweb.be

 

Verdachte e-mail

Meld het via:
• FR: suspect@safeonweb.be
EN: suspicious@safeonweb.be
• NL: verdacht@safeonweb.be

6. Wat als je al op een frauduleuze link hebt geklikt of een bestand hebt gedownload?

Je toestel kan geïnfecteerd zijn door adware of ransomware.

 • Stuur het verdachte bericht door naar suspect@safeonweb.be / suspicious@safeonweb.be / verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna.
• Dien klacht in bij de politie (police.be geeft uitleg en vraagt om bewijsstukken te verzamelen).

Blijf waakzaam!

Veelgestelde vragen

SELECT p.* FROM cpmulti_4_posts p INNER JOIN cpmulti_4_postmeta m1 ON (p.ID = m1.post_id AND m1.meta_key = 'mark_as_frequent_question' AND m1.meta_value = '1') INNER JOIN cpmulti_4_postmeta m2 ON (p.ID = m2.post_id AND m2.meta_key = 'order_question_frequente') INNER JOIN cpmulti_4_icl_translations t ON p.ID = t.element_id WHERE p.post_type = %s AND (p.post_status = 'publish' OR p.post_status = 'acf-disabled' OR p.post_status = 'private') AND t.language_code = %s AND t.element_type = 'post_faq-question' GROUP BY p.ID ORDER BY CAST(m2.meta_value AS UNSIGNED) DESC