Het is nu of nooit: logistieke bedrijven moeten absoluut hun koolstofvoetafdruk verkleinen. Daarom is Colis Privé trots op zijn samenwerking met Pickup Courrier, een pionier in cyclologistiek. Deze samenwerking illustreert perfect hoe innovatie en duurzaamheid kunnen samensmelten om leveringen in de stad anders aan te pakken.
Maak kennis met Pickup Courrier
Pickup Courrier is opgericht door Dylan Poirier, gewezen koerier en nu algemeen directeur. Het bedrijf is vandaag een van de grote spelers op het vlak van ecologische logistiek. Als specialist in leveringen per fiets, helpt deze onderneming leveringen te vergroenen door snel en milieuvriendelijk pakjes te bezorgen met cargofietsen en andere elektrische voertuigen.
De sleutelrol van Pickup Courrier in duurzame logistiek
De samenwerking tussen Colis Privé en Pickup Courrier begon in januari 2023 en ontpopte zich al gauw tot een succesvol model voor duurzame leveringsdiensten. Met gemiddeld 600 pakjes die dagelijks geleverd worden in metropolen zoals Bordeaux en Marseille, blijft Pickup Courrier de grenzen van logistieke efficiëntie verleggen zonder zijn ecologische principes te verloochenen.
De hoofdactiviteiten van Pickup Courrier
- ‘Fret’: Transport van goederen in stedelijke gebieden, essentieel voor de afhandeling van middelgrote leveringen.
- ‘Course à Course’: Expreslevering binnen twee uur, snelheid en betrouwbaarheid gegarandeerd.
- ‘Free Floating’: Beheer en onderhoud van vrij beschikbare elektrische voertuigen van partners zoals LIME, DOTT en YEGO.
Hoe werkt een levering met Pickup Courrier?
Het proces is ontworpen met het oog op efficiëntie: de pakjes worden van de sorteercentra van Colis Privé naar de hubs van Pickup Courrier in het stadscentrum gebracht, waar ze vervolgens geleverd worden met behulp van ecologische vervoersmiddelen zoals elektrische scooters, steps of cargofietsen. Zo verminderen we niet alleen onze koolstofuitstoot, maar vermijden we ook vertragingen wegens het drukke verkeer in stadscentra.
“In een markt die voortdurend verandert en waar overheden zwaar, vervuilend verkeer steeds meer wilt weren, is het niet louter een noodzaak om over te stappen op voertuigen met een lagere uitstoot, maar ook een verstandige commerciële strategie”, legt Dylan Poirier uit.
Vooruitzichten en uitbreiding
Het succes van deze samenwerking spoort Pickup Courrier aan om zijn activiteiten uit te breiden naar andere sorteercentra van Colis Privé. Met decarbonisering als streefdoel en naast de uitrol van 242 schone voertuigen in Frankrijk blijven Colis Privé en Pickup Courrier zoeken naar innovaties die hen efficiënter maken en hun impact op het milieu verkleinen.
Tot slot is het partnerschap tussen Colis Privé en Pickup Courrier een mooi voorbeeld van de manier waarop bedrijven economische groei kunnen rijmen met milieuverantwoordelijkheid. Door cyclologistiek op te nemen in hun bedrijfsmodel spelen deze bedrijven niet alleen in op de verwachtingen van de moderne consument, maar bouwen ze actief mee aan een duurzamere toekomst voor iedereen.